Klik her for at søge.
English version Sitemap Print
 

Marit Benthe Norheim

 
 
PRESSEMEDDELELSE

"Fortællende figurer og sårbare skulpturer"

Marit Benthe Norheim
på Vendsyssel Kunstmuseum

Fredag den 19.august 2005 kl.15.00 til 17.00 åbner en meget anderledes skulpturudstilling på Vendsyssel Kunstmuseum, Hjørring.

Museet bliver befolket og besjælet af den norske skulptør Marit Benthe Norheims (født 1960) blidt men insisterende påtrængende menneskefigurer, som næsten alle er i menneskestørrelse eller endnu større. Hun arbejder fortrinsvis – og utraditionelt for en kvindelig kunstner – i beton i store dimensioner, men anvender også sten, metal og mange forskellige genbrugsmaterialer.

Kunstnerisk kan Marit Benthe Norheim ikke umiddelbart sættes i bås. Om end norsk dybt ind i sjælen, så overskygger det norske ikke kunstnerens kosmopolitiske identitet. Indtil 7-årsalderen boede Marit Benthe Norheim med sine forældre i Irak og Indien, og en ti-årsperiode tilbragte hun i London, hvor hun er uddannet. Perioder i et menneskeliv, hvor modtagelighed for påvirkninger er særlig stor. Både anfægtet og uanfægtet af kunstnermiljøet i en verdensmetropol som London, hvor internationale trends må friste enhver spirende kunstner, er Marit Benthe Norheim som kunstner forblevet helt sig selv. Dybt original.

Marit Benthe Norheim har skabt en efterhånden lang række skulpturer til det offentlige rum. I bogen om kunstneren, som udgives af forlaget Thaning & Appel i forbindelse med udstillingen, skriver Else-Marie
Bukdahl, dr.phil., rektor for Det Kgl.Danske Kunstakademi, i sin artikel Kunsten og folket, at hun ”på en iøjnefaldende og kvalificeret måde har formået at skabe skulpturer, der – både inde og ude – etablerer uventede visuelle dialoger med omgivelserne, er identitetsskabende og giver det sted, hvor de er anbragt, nye betydninger. Dialogerne med omgivelserne er så nuancerede, at både betydning, form og materiale er nøje afstemt i forhold til det sted, hvor skulpturværkerne eller monumenterne skal placeres”.

Meget naturligt har Norge oftest haft bud efter Marit Benthe Norheim til at udføre ofte store udsmykningsopgaver og hun er repræsenteret på museet for samtidskunst i Oslo. Men også i Island, Grønland, Sverige, England og Danmark har hendes skulpturer fundet plads i det offentlige rum. Et par af kunstnerens meget markante skulpturer kan opleves i det nordjyske, hvor hun er bosat idag. Således har Sæby fået et vartegn i den syv meter store skulptur Fruen fra havet. Titlen har reference til Ibsens roman af samme navn skrevet af forfatteren under et ophold på Bangsbo Strand. Stor og mægtig står den imposante galionsfigur på den yderste havnefront og skuer med sit Janushovede ud over havet og ind mod Sæby.

En anden markant og egenartet udsmykning i området er en Ledningsgobelin til Affaldsselskabet i Vendsyssel (AVV). I selskabets mødelokale har Marit Benthe Norheim skabt en vægudsmykning i stor skala dækkende ca.25 kvadratmeter. Den er lavet af ledninger frasorteret på AVV. Inspirationen fik Marit Benthe Norheim, da hun så sorteringsarbejdet på AVV´s afdeling for demontering af elektronikaffald og siger om den, at det er som om ”ledningerne er navlestrenge for vor moderne civilisation. – Navlestrenge til alle vore ”livsvigtige” organer, som holder os varme, rene, mætte, oplyste og pengestærke”.

Udstillingen på Vendsyssel Kunstmuseum Fortællende figurer og sårbare skulpturer bygges op tematisk med vægten lagt på tvetydigheden i forholdet mellem mennesket, dyret og det åndelige, og ender op med kunstnerens hidtil største værk Menneskestillads, en slags gigantisk himmelstige. Værket vises i den nye kunstmuseumsbygnings 3-etagers høje udstillingsrum. Rummet har inspireret kunstneren til at lave dette store værk, der måler 5 x 5 x 6 meter, som en kube. I praksis bruges stilladset som armering, hvor figurerne, 36 i alt, modelleres direkte over stilladselementerne. På den måde kan skulpturen forandre form i forhold til det sted, hvor den vises. Formmæssigt og indholdsmæssigt er Menneskestillads et værk, som udtrykker meget af det Marit Benthe Norheim står for som billedkunstner i dag. Hendes grundidé om fleksibilitet og opbyggelighed kommer til udtryk i figurernes stærke forhold til hinanden og i samspil med stilladselementerne.

Værkerne i øvrigt på udstillingen er fra de sidste 3-5 år. Bl.a. udstilles en anden stor installation Rullende Engle fra 1999-2000. Englene er en audiovisuel og bevægelig installation bestående af 16 knap 2 meter høje betonskulpturer på hjul. Skulpturerne har indlagte lyde komponeret af den norske komponist Geir Johnson, som også har lavet et korværk for 16 stemmer til skulpturerne. Hele værket med installationen har været vist/opført i Kulturkirken Jakob i Oslo, på Wick Northlands Festival i Skotland, i St.Martin in the Fields og på Trafalgar Square i London, i Salisbury Cathedral i Salisbury og i Sæby Kirke.

OM BOGEN:
Postkort med oplysning om bogudgivelsen samt indhold vedlægges denne pressemeddelelse (vedheftes ved udsendelse via mail). Bogen der udgives af forlaget Thaning & Appel, er på knap 120 sider, indeholder 3 artikler og er rigt illustreret. Pris: 150,- kr. inkl. moms

OM UDSMYKNINGEN Ledningsgobelin:
Udsmykningen kan ses i foredragssalen hos affaldsselskabet AVV, Mandøvej 4 i Hjørring. Kunstværket er offentligt tilgængelig i AVV´s åbningstider (når foredragssalen ikke er optaget) mandag-onsdag kl. 8-15.30, torsdag kl. 8 – 17 og fredag kl. 8 – 15. Større grupper kan ringe og lave en aftale om et besøg.

UDSTILLINGEN på Vendsyssel Kunstmuseum kan ses frem til 23. oktober 2005 i museets åbningstid. Marit Benthe Norheim holder omvisning i udstillingen søndag den 21. august kl. 14.00.




sitelist.html